Najaar 1982 hebben we onze Knaus caravan verkocht en eind december een gebruikte Mercedes bus gekocht. een 508D als bestelbus, dan heb je namelijk een hogere voorruit dan een gewone cabine. Omdat ik van origine carrosseriebouwer ben en een eigen werkplaats had heb ik daar zelf een hele opbouw op gemaakt. Met drie kinderen moest er een alkoof op maar ik vond het onzin om deze voorop te plaatsen terwijl je achterop dubbellucht hebt. Zodoende de slaapplek voor de jongens maaar achterop. Wel veel bekijks in die tijd. In januari vol goede moed begonnen en dezelfde zomer moesten we op vakantie. Geen vrij moment meer gehad in die tijd. Ik had geluk dat een goede vriend tijdelijk timmerleraar was op de technische school en die heeft alle meubels daar gemaakt. Moeders heeft de kussens en de gordijnen genaaid. Al met al een pracht van een camper. Hier hebben wij tot 1993 mee gereden. Van de Hardanger Vida tot de Cote d'Azuur en van Wales tot Warschau. Deze Camper loopt nog steeds. Een man uit Valkenswaard heeft hem in 2006 gekocht en hem helemaal opgeknapt en is er hartstikke trots op. Hij is lid van de dubbelluchtclub geworden.
Daarna in dec. 94 onze eerste Camper uit Duitsland gehaald. Een FFB 570 Classic. Op Fiat chassis 2500 Turbo 95 Pk. 135000 km. Bouwjaar 1989. Geen tadeloos mooie maar wel een goede wagen, deze hebben we alle houtwerk geschuurd en opnieuw gelakt. De bekleding waren de meeste knopen los en de Buitenbeplating van de deur was doorgerot. ook boven in de hoeken voor was het wat doorgerot, maar dat hebben we professioneel opgeknapt. In mei 1999 hebben we deze ingeruild voor eenzelfde type maar dan op Peugeot basis en bouwjaar 1992. FFB was een bijzonder goed merk maar ook hier weer enkele plekjes doorgerot, men zei dat er verkeerde lijm was gebruikt. Ook deze weer netjes gerepareerd dus verder geen probleem. In dec. 2000 ben ik erg ziek geworden en was eerst helemaal verlamd. Daardoor de camper maar verkocht.
In het voorjaar 2003 begon het weer te kriebelen en kon ik weer autorijden. Toen maar weer wat Pro-Mobile's gekocht en zoeken en daar stond een Cipro C1 te koop voor een koopje. Dus gauw gebeld en gevraagd of het cabinedak doorliep of niet. Want ik was toen nog zo labiel dat ik moeilijk door mijn knieën kon zakken om achter het stuur te komen. Waarschijnlijk was mijn Duits toch niet helder genoeg want de dame vertelde dat het dak open was en ik dus zo achter het stuur kon stappen. Later werd ik teruggebeld door de eigenaar en die vertelde dat ze de camper gebruikten om als een rondreizend gezelschap naar optredens te gaan. Ze moesten in het weekend optreden in een kasteel vlak over de Duitse grens bij Aalten. Daar konden we hem gaan bekijken, wij er dus op-af. Toen de camper de hoek om kwam rijden schrokken wij ons wild want de hele camper was beplakt met reclame van het Troubadourgezelschap "Kurtzweile" geheten. En tot overmaat van ramp zat ook het cabinedak er nog in zodat ik eerst knap moest bukken voordat ik me achter het stuur kon laten zakken. Maar verder zag hij er mooi uit en was echt goedkoop. Dus eerst gemopperd dat er zo veel reclame opstond en het dak er nog in zat maar toch maar een bod gedaan. Ik werd eigenaar en de man kwam hem keurig in Emmeloord afleveren. En hij had alle reclame er netjes afgehaald. Toen heb ik bij een poetsbedrijf de hele Camper laten poetsen, zodat je niets meer van de reclame zag.De toiletruimte was ook wel erg krap en ook een vrij hoge rand om in te stappen. daar kom je later dan achter en het was voor mij erg lastig. Bovendien zat er geen garage in maar een krappe bergruimte onder het bed. Zodat ik mijn scootmobieletje helemaal uitelkaar moest halen. Dus na een jaar deze ook maar weer verkocht.
Helaas hebben wij na ampel overwegen maar besloten om zomer 2020 de Camper te vekopen. Mijn fysieke gesteldheid maakt het steeds moeilijker om de camper in en uit te stappen. En mijn vrouw die ook wat gezondheids problemen kreeg plus de Corona heeft ons dit doen besluiten. Inmiddels is de Camper verkocht en de nieuwe eigenaren zijn er heel erg blij mee.
In juli 2003 tegen de Tsjechische grens aan mooie Hobby 600 van 1999 gekocht. En omdat ze in Duitsland toch goedkoper zijn dan in Nederland hebben we besloten om c.a. ieder jaar onze camper te verkopen en weer een andere te zoeken. Dit is niet om er aan te verdienen, maar zo heb ik iedere keer na één- soms tweejaar hetzelfde geld weer gekregen. Zodoende camperen we met een mooie camper en hebben we geen afschrijving.
Na de Hobby kwam er eind 2004 een Rimor Sailor op Transitbasis van 2003. Voorjaar 2005 i.v.m. de BPM op naam gezet. Dit was de eerste met een dwars bed en een grote garage eronder. Zodat ik makkelijk mijn elctro scootmobiel in de garage kon plaatsen. Verder een mooie wagen, maar een Ford is toch geen Fiat.
Deze is weer verkocht en toen hebben we een Dethleffs I5880 Integraal gekocht van 2002 met twee enkele bedden achterin (gestapeld). Een mooie wagen, maar ik kon niet in het bovenste bed komen. Als je bovenste bed kon gebruiken dan kon het onderste bed worden opgklapt zodat een hogere garage ontstond. Najaar 2008 weer verkocht.
Daarna een Adria 660SL aangeschaft. Deze had enkele bedden wat wel erg comfortabel slapen was, maar de leefruimte was wel erg beperkt. Dus ook deze is na een zomerseizoen ook weer verkocht. Dit ids de camper die we het kortste hebben gehad.
Dethleffs I6571 Aangeschaft op 1 aug. 2008. een mooie wagen gekocht in Nederland en erg veel plezier mee gehad. Op 20-05-2009 deze ook weer verkocht.... maar drie weken voor onze vakantie met een gezelschap naar Italie. Dit was wel erg spannend want toen kon ik in Duitsland geen geschikte camper meer vinden. Maar net op tijd vonden we de volgende in Noord Holland.
SEA - Elnagh SharkyCamper aangeschaft op 16 mei 2011 En deze is verkocht op 30 maart 2013. Dit was op zich een prachtige compleet uitgeruste camper. Maar omdat we vaak apart slapen in de camper, was het wel lastig om iedere avond de zithoek om te bouwen tot bed. Bovendien zijn de kussens ook veel minder stevig dan een goede matras.
Onze Camper aangeschaft op 3 apr. 2013 in Duitsland is weer een Elnagh maar nu een wat luxere uitvoering de Prince 530L Toch weer maar voor enkele bedden gekozen. Omdat het bed voor mij eigenlijk aan de korte kant was is deze in mei 2015 weer verkocht c.a. 20.000 km. mee gereden. Voor meer foto's van deze campe
P.L.A. S741 Deze hebben we lang naar gezocht dit is een vrij jong Italiaans merk en al een paar keer een in Duitsland proberen te kopen maar dan waren we net te laat. En op een moment dat we dachten dat word dit jaar niets meer stond deze op internet. Welliswaar in Freiburg, dus niet bij de deur maar alleszins de moeite waard.